fbpx

10 frågor att ställa när du anlitar en webbyrå

Det finns mängder av byråer runt om i landet och ännu fler om du funderar på att spara pengar genom att anlita en utländsk webbyrå/ designer/ utvecklare.

Detta med webbdesign och utveckling är en populär bransch som tyvärr innehåller många icke seriösa aktörer, varav syftet med denna artikel är att helt eller delvis hjälpa dig på traven när du anlitar en webbyrå.

Välj aldrig första bästa webbyrå

Innan jag börjar med frågorna så vill jag gå igenom ett par saker samt understryka tre otroligt viktiga saker. Först och främst, detta kommer att ta tid och det måste få ta tid. Välj aldrig första bästa webbyrå utan se till att kontakten du får känns bra, att dina frågor besvaras och att du vet och förstår upplägget (hur dom arbetar och den strategi som finns för hur din webbplats kommer att skapas). Dina frågor förtjänar svar och har dom inga referenser att ge så bör du bli vaksam. Mer om det längre ner.

Kolla referenser innan du anlitar en webbyrå

Nästa punkt är referenser. Har dom några referenser? Kolla upp dom och fråga dom om vad dom tyckte och tycker. Nästa punkt, innan frågorna, handlar om din budget. Din budget är viktig och ja, du kan förvänta dig en prislapp på allt mellan himmel och jord. Samtidigt som priset kanske inte är det viktigaste så riktar det ett skarpt ljus och indikation på hur webbyrån ser sig själv, vad dom anser sig vara värda med det dom levererar men framförallt — det ger dig en förståelse för tiden det kommer att ta och vilken typ av efterarbete som ingår. Poängen är; du vill inte anlita en webbyrå som lovar dig guld och gröna skogar för en summa som är lägre än en månadslön. Du kommer, mestadels troligt, inte att få något för dom pengarna och det du får kommer du antagligen inte att vara nöjd med. Finns det undantagsfall? Ytterst sällan.

Det finns dom som “massproducerar” genom att använda det som i branschen kallas för sidbyggare (page builders). Exempel på sådana är Elementor, Beaver Builder, Oxygen och/ eller Visual Composer. Det finns fler, men det är dessa som är mest kända och mest använda idag. Vad webbyrån då gör är att infoga en färdig mall, dom ändrar lite färg, byter ut exempeltexter och lägger sedan in din information istället. På detta vis kan dom producera en komplett webbplats på ett par timmar. Ett sådant upplägg bör du undvika.

Utgå alltid ifrån att en webbplats kräver minst en designer och minst en utvecklare och att dessa två arbetar tillsammans för att uppnå din vision på nätet. Det tar, som jag redan sagt, tid. Om webbyrån du pratar med uppger att det kommer att ta ett par dagar så ja, då bör du höja på ögonbrynen och tänka “sidbyggare”.

För en webbyrå så bör varje kund vara unik.

Varje kund är ett vitt papper. Varje kund innebär en specifik kravställning och baserat på den kravställningen så ritar man upp det som krävs och behövs. Man kan, men ska inte, utgå från en standardiserad uppsättning och enbart byta ut delar av en redan klar mall.

När du väl bestämt dig för vilka du vill ta kontakt med så rekommenderar jag att du börjar med att kolla deras egna webbsida och när du väl är där, navigera som jag tidigare nämnt, till deras sida/ sektion med referenskunder. Här är det bra om du har ett dokument så att du kan anteckna.

Kolla varje referens utifrån dessa punkter:

  1. Hur tycker du att referensernas webbplatser ut?
  2. Laddas referensernas webbplatser snabbt? (helst 1-2 sekunder)
  3. Finns det en sökfunktion lättillgänglig? Är menyn logisk och enkel?

Titta också på hur många olika färger som används (inte mer än tre), om webbplatsen är responsiv (ser bra ut i mobilen, surfplattan och datorn) och om deras sajt är snabb även då du klickar dig vidare in på någon sida som till exempel “Om oss” eller “Kontakt”. Sajten bör även vara logiskt strukturerad i förhållande till hur vi människor läser (Z modellen).

Varför gör du detta?
Om deras egna webbplats samt/ eller deras kunders webbplatser inte uppfyller dessa, enligt ovan, standard krav — hur ska du då kunna lita på att dom gör en vettig webbplats åt dig?

När du är klar med detta förhandsarbete så är det dags att ta kontakt.

Frågor att ställa till webbyrån

Listan nedan är inget du behöver köra rakt upp och ner men du bör ställa varje fråga. Jag vill här, innan frågorna, förklara ett begrepp som kallas för “bloat” — ett begrepp som används flitigt i denna bransch. “Bloat” är överflödig information (kod) som inte används men som ändå finns där och som påverkar hastighet samt tiden det tar för webbläsaren att rendera (visa) din webbplats (sidan).

Begreppet “bloat” används ofta då man i branschen pratar om tillägg (plugins / pluggar) och teman.
Nu till frågorna.

1. I vilket eller vilka system arbetar ni?

Syfte med frågan: beroende på din verksamhet och vad ditt företag behöver så är det bra att veta vilka olika alternativ dom kan erbjuda och därmed producera. Om dom erbjuder olika alternativ, kan dessa alternativ senare uppgraderas och i så fall, vad innebär det och vad kostar det? Det kanske är så att det du behöver just nu enbart är en HTML variant för att sedan, om behovet finns, uppgradera. Då kan det vara bra att veta om dom vet hur man migrerar en HTML webbplats till exempelvis WordPress.

2. Skapar ni kundens design (tema) utifrån varje kund eller använder ni inköpta teman med licens?

Syfte med frågan: här är syftet tvådelat. Vissa webbyråer använder så kallade life-time licenser och väljer på grund av det att inkludera, på ett eller annat vis, summan för licenserna i avtalet. Vissa köper in det som behövs och vissa skapar allt själva och sen finns det dom är en mix utav alla tre. Varför är frågan viktig? För att det är bra för dig att veta, på ett ungefär, hur avtalet kommer att se ut och vad du äger. Poängen? Om dagen kommer då du vill byta webbyrå (oavsett anledning) så är det bra att veta vad du redan har och vad du behöver köpa in. Utöver detta så innehåller de flesta färdiga teman oftast mer “bloat” än de man skapar själv.

För att avsluta nummer två så vill du också att din webbplats skapas från grunden i så stor mån som möjligt. Du vill även ha ett så kallat barn tema vilket innebär att uppdateringar av huvudtemat inte raderar gjorda ändringar.

3. vilka tillägg använder ni som standard och har ni skapat några egna?

Syfte med frågan: är inte att få dem att berätta vad dom skapat eller att få dem att avslöja några företagshemligheter utan snarare att få en inblick i hur dom tänker kring implementation och strategi kring implementation. Det finns till exempel ofta “fixar” som bör implementeras för vissa tillägg och teman som gör webbplatsen snabbare. Det är också bra att veta att dom har kunskapen att skapa eget material då du, med största sannolikhet, kommer att behöva anpassade lösningar.

4. SEO och Google

Syfte med frågan: Någon på webbyrån som du bestämt dig för att anlita behöver göra en sökordsanalys. Vilka sökord kan/ska/bör vi inledningsvis satsa på för just din verksamhet? Detta är något du bör vara involverad i då det också innebär också att din webbplats startsida kommer att innehålla detta/ dessa sökord och synonymer till dessa. Så, frågan är: vem tar fram de texter som ska finnas på din webbplats? Vem arbetar i efterhand med din SEO och på vilket sätt implementeras detta (tracking script, search console, tag manager osv)? Vem arbetar med dina bilder och ser till att även dom är anpassade för innehållet (ALT-tag)? Det finns massor här att ta hänsyn till och nej, du behöver varken veta eller förstå allt, men webbyrån ska ha koll på detta och veta hur dom under skapandet av din webbplats arbetar med detta — men också hur arbetet fortsätter efter du “gått live”.

5. Kundservice och support

Syfte med frågan: kommer du att ha en dedikerad kontaktperson eller finns det en service- eller support desk som tar hand om webbyråns kunder och deras frågor? Du kanske har en fråga om varför texten du lagt in på en produkt eller sida blir, av någon anledning, felaktigt formaterad och du vet inte själv hur detta fixas? Det kanske är en fråga om hur du skapar och upprättar en ny e-postadress? Det finns, uppenbarligen, tusentals scenarion. Du vill veta att det finns någon som ser efter din verksamhet då det gäller din webbplats och att dina “problem” blir snabbt omhändertagna. Finns det, till exempel, någon SLA (Service Level Agreement)?

6. E-handel

Syfte med frågan: om webbyrån använder WordPress så är det med stor sannolikhet WooCommerce som används för butiken. Om så är fallet så kommer du att behöva relativt många extra funktioner och ändringar i butikens struktur och utseende. Detta kräver att utvecklaren har en stor kunskap om hur dessa funktioner skapas och på vilket sätt dom implementeras.

7. Butiken och dess betalningsalternativ

Syfte med frågan: det finns de alternativ som “tar över” kassan vilket innebär att utseendet inte går att förändra på samma sätt som med andra leverantörer. Fråga webbyrån vilka aktörer dom har avtal med som gör att du eventuellt får rabatt eller liknande. Har du inte ett inlösenavtal så kommer du att behöva ett. Fråga också om hyra/ inköp av kortterminaler och liknande hårdvara, om Swish ingår eller om det kostar extra och kanske allra viktigast — vad är månadsavgiften och vilka transaktionsavgifter finns? När sker utbetalning till dig för köp gjorda i din webbutik? Finns massor att fråga om och du vet nog bäst själv vad du vill veta.

8. Synkronisering av butik + kassa

Syfte med frågan: har du en fysisk butik? Har din butik en kassa? Har du ett kassasystem som sköter inventering och liknande? Då är det en bra idé att fråga webbyrån, under förutsättning att du är ute efter en webbplats med webbutik, hur synkronisering mellan den fysiska butiken samt webbutiken kommer att fungera. Erbjuder webbyrån någon lösning för detta? Om inte, hur får du detta att i så fall fungera? Hur fungerar det att göra med två lager, ett för butiken och ett för webbutiken?

9. Drift & underhåll

Syfte med frågan: detta går till stor del hand i hand med service och support men är samtidigt en separat fråga. Är det webbyrån som står för driften av din webbplats eller är det ett externt företag och i så fall vilket? Vilken kapacitet kommer du att få och delar din webbplats resurser med en annan kund? Be webbyrån förklara skillnaderna och passa på att fråga om hur underhållet sköts då det gäller uppdateringar. Det är också viktigt för dig att veta hur webbyrån arbetar med driftstörningar och liknande händelser. Fråga även om en testmiljö (staging) ingår och om inte, varför då? Du vill också veta hur det fungerar om det är så att din webbplats behöver ökade resurser och om det ingår i priset eller ej.

10. Processer & strategi

Syfte med frågan: är att, på sätt och vis, sammanfatta allt. Hur gör webbyrån sin kravställning? Vad är viktigt för dom? Vad är viktigt för dig? Hur möts ni i denna process? Vilka frågor kring skapandet av din webbplats har du förutom dessa 11 punkter och hur ser webbyrån på dig som deras kund? Finns det en strategi kring hur dom jobbar?

Sist, men kanske viktigast, handlar om avtalet. Något jag inte tänker säga någonting om förutom detta;

  • ha full koll och kontroll på vad du skriver under
  • finns det något leveransgodkännande och hur ser det ut?
  • ha koll på uppsägningstiden och eventuella kostnader efter uppsägning
  • om du vill lämna webbyrån, oavsett anledning, att du kan ta din webbplats med dig (flytta till en annan leverantör för drift)
  • att det är DU som äger din webbplats, inte webbyrån
  • att det är DU som är administratör (det kommer webbyrån också att vara, men du ska vara admin nummer 1)
  • att det är DU som står som ägare för din(a) domän(er)

Tack för att du tog dig tid att läsa min artikel. Jag svarar på alla frågor så fort jag kan och du kan, om du vill, ta direktkontakt med mig via Facebook Messenger eller via min profil på WPjobb.


Bjornen Nilsson

Bjornen Nilsson

WordPress- och WooCommerce-frilansutvecklare. Driver sajten theswedishbear.com. Arbetat med WordPress och WooCommerce i 10+ år. Började med "data" som 10 åring (mitten av 80-talet). Tycker inte direkt om så kallade "byggare" (page builders) då dom bidrar till att öka sajtens laddtid. Fokuserar numera på e-handel mer eller mindre helt. Gutenberg kan nog bli bra så småningom och fram till dess så kör jag en modifierad Tiny.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om WPjobb

WPjobb startades 2018 av Mattias Wihlgaard med syftet att samla WordPress-experter i Sverige på ett och samma ställe.

I samarbete med