fbpx

10 tips för en webbutik med WooCommerce

WooCommerce är ett gratis tillägg för WordPress som skapar en webbutik. I den butiken kan du skapa och importera produkter av olika slag.

Enkla produkter, variabla med diverse attribut såsom färg, storlek och liknande samt digitala och externa produkter. Du kan även skapa en produktgrupp. WooCommerce erbjuder en enorm frihet då du kan ändra och lägga till mer eller mindre vad du vill.

Men, precis som med allt annat så finns det en del att tänka på och i denna artikeln går jag igenom det jag vet “alla” funderar på, det som “alla” vill veta innan dom kör igång. Med det sagt så har du säkert redan tänkt på en hel del, eller hur? Till exempel:

  • betalning
  • material för frakt
  • frakt
  • design av butiken (färger, funktioner)
  • orderhantering
  • inventering
  • e-post för kundernas beställningar

WooCommerce kan, utan tvekan, ligga som grund för den fullfjädrade e-handelsmaskinen du vill ha. Men för att nå dit så kommer du att behöva ett välstrukturerat tema, anpassade funktioner (kod) samt ett eller flera tillägg. Det finns tillägg (plugins) som är bra och som är gratis. Det finns tillägg som kostar. Det finns teman som är bra och som är gratis. Det finns teman som kostar.

Du kommer att behöva vägledning i denna djungel av material. Precis som jag kort går igenom i min artikel om “10 frågor att ställa när du anlitar en webbyrå” så är detta med tema, funktioner och drift en otroligt viktig del av din butik. Är inte din butik attraktiv (även utöver din målgrupp) så minskar chansen att människor faktiskt handlar hos/ av dig.

Att tänka på innan du ens funderar på att starta en webbutik

Du behöver en domän och du behöver drift — med andra ord ett webbhotell. Sveriges, enligt mig, två bästa webbhotell är BeeByte och Oderland. Vänder du dig till någon utav dem så får du kvalité, så enkelt är det. Jag kör allt mitt hos Oderland och där rekommenderar jag deras Företagspaket+. Kontrollera också så att företaget bakom driften vet hur man optimerar för en WordPress webbplats med WooCommerce. Det är, tyvärr inte, en självklarhet att alla vet det.

Du kommer att vilja ändra på..

WooCommerce kommer med massor av “hooks” och dessa hooks kan man använda då man vill förändra något och ja, förändring är exakt vad du vill åt. Utan förändring så kommer du, mestadels troligt, aldrig att bli nöjd. Så enkelt är det. Det kan handla om ändra vart priset ska visas på produktsidan eller om att ta bort något och så vidare.

WooCommerce erbjuder otroligt mycket, inte bara hooks. Du har också tillgång till ett öppet API vilket innebär att om du till exempel behöver koppla samman två system så kan du det. Allt detta gör systemet otroligt attraktivt, både för dig som ägare och för dom som utvecklar i denna miljön.

Vad behöver du förutom ett bra webbhotell?

Jag kan, med väldigt hög sannolikhet, säga att du kommer att behöva en utvecklare och en designer och nej — jag säger inte så för att du inte kan åstadkomma ett önskvärt resultat själv, jag säger det för att du ska fokusera på din verksamhet och inte allt det tekniska. Ska du vara involverad i det tekniska? Givetvis. Men så tillsvida att du inte är en utvecklare själv så kommer du snabbt att inse att du behöver hjälp och du kommer att inse att det krävs otroligt mycket förändringar för att åstadkomma en vettig och snygg butik.

Detta kommer du att vilja ändra på i din webbutik

Min lista kan göras längre och nej, jag säger inte så för att avskräcka dig utan för att vara ärlig. Här är listan:

1. En ren startsida

När jag säger “ren” så menar jag stilren och grafiskt anpassad design som passar olika enheter men jag menar också olika sektioner vars syfte är att driva besök till olika produkter. Utöver detta så vill du säkerligen ha smakfull information i form av reklam eller liknande om dina produkter vars avsikt är en så kallad CTA (Call To Action). Exempel: “20% rabatt på din första order..”

2. Färger

Oavsett om vi pratar bakgrund, text, knapp(ar), logotyp, länkar och så vidare så är det dina färger som gäller. Det är din verksamhet som skall representeras och dina färger måste gå som ett löpande band igenom hela webbplatsen (vilket naturligtvis inkluderar butiken). Något som är lätt att glömma bort är de e-postutskick som görs vid beställningar och hur de är formaterade. Även här är färg otroligt viktigt.

3. Stilren design

“Mindre är mer”, har du säker hört förr? (Less is more). Kan översättas på olika vis, men du fattar poängen. Vad du vill åstadkomma är en design som fångar uppmärksamhet samtidigt som den informerar samtidigt som den skapar ett behov och/ eller begär samtidigt..

Som du märker så vill man oftast uppnå väldigt mycket och det är otroligt lätt hänt att man “trycker in” allt man kommer på just för att man inte vill missa något och ja — det är till 99% fel håll att gå. Lyssna på din designer och låt designer prata med utvecklaren och låt dom tillsammans ta fram lösningar som gör informationsflödet vettigt.

4. NEJ till pop-up, blink och annat skräp

Man pratar mer eller mindre alltid om konvertering och det som alla naturligtvis vill är att sälja sina produkter/ tjänster. Att använda sig utav pop-up (det finns en anledning till varför majoriteten idag använder pop-up blockers) är ingen bra idé. Samma sak gäller blinkande knappar, banderoller som flyger in från höger och vänster och..

Ibland, och beroende på tillvägagångssätt, så är dessa metoder okej. Jag ber dig att prata med din designer, utvecklare samt personen som ansvarar för din marknadsföring och när du ändå håller på, dra personen som arbetar med din sökmotoranalys i armen också och sätt alla i samma rum. “Hur skapar vi en vettig kampanj som leder till ökad konvertering?”

Det är ingen lätt fråga att besvara och oftast så behöver man mäta olika varianter för att hitta det som passar och fungerar bäst.

5. Rabatter och kampanjer

WooCommerce har inbyggt stöd för att ange ett rabatterat pris och så med eller utan två olika datum (från och till). Vad WooCommerce däremot INTE har inbyggt stöd för, som du säkerligen vill ha, är möjligheten att visa text före och efter det rabatterade priset. Exempel: “299 kr – Nu endast 199 (tom 5:e feb)” eller liknande.

För att skapa kampanjer så finns det olika sätt att göra det på. Du kan installera ett tillägg, du kan använda det som kallas för kortkod (shortcode) och på olika vis, skapa en sektion och där visa produkter på rea.

Poängen är att du kommer att behöva hjälp med att forma detta på ett bra sätt.

6. Inventering och rapportering

Rapporter finns att tillgå och dom är faktiskt helt okej. Du kan få fram väldigt mycket. Dock så saknas vissa väsentliga delar såsom inköpspris. Inventering finns inte inbyggt. Ja, du kan se hur många som finns i lager och du kan få en e-post notis då varan har ett lågt lagersaldo och du kan markera produkter i “bulk” och på så vis ange ett nytt lagersaldo. Vad som inte finns är:

  • ange från vilken tillverkare produkten kommer
  • ange en koppling till leverantören och på så vis, beställa fler

Här kommer WooCommerce API system in i bilden. Du kommer att behöva någon som utvecklar ett system för detta eller så behöver du ett tillägg (plugin) som hanterar detta åt dig. Många väljer att arbeta i ett externt program där hantering för detta finns och ja, har det systemet ett API så kan dom kopplas samman.

7. Produktsidan, varukorgen och kassan

Detta går hand i hand med design och upplägg men är samtidigt en separat punkt. Ofast så vill kunna ändra i hur produktsidan är strukturerad, var olika delar finns, hur dom ser ut och så vidare. Detta är inte något som ingår utan något man ändrar med hjälp av hooks och ja, det är också något du kommer att vilja ändra på.

8. Frakt och betalning

Det finns inställningar för frakt och frakt-zoner och man kan skapa egna klasser och man kan tilldela en produkt en specifik klass. Man kan även ställa in så butiken enbart säljer till ett eller flera länder men inte andra. Vad du kommer att behöva är ett tillägg (plugin) som hanterar frakten och alla dess frågor. Postnord, DHL, UPS med flera finns att köpa beroende på vilken du tänker använda dig utav. Värt att notera här är att dom har alla olika avgifter och tjänster inkluderat i sina priser.

Gällande betalning så finns det mängder med olika leverantörer. Dom mest använda är PayPal, Stripe, Klarna, Payson och/ eller Bambora. Vissa av dom erbjuder även Swish. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med dom och fråga om just deras avtal. Klarna ogillas av vissa då Klarna “tar över” kassan vilket innebär att du inte kan skapa en egen design/ prägel på din varukorg och/ eller kassa. Bambora erbjuder till exempel renodlad kort-, faktura-, del- och Swish betalning. Bambora tar inte “över”. Det kan ju också vara så att du redan har en butik och då blir det ju antagligen intressant att använda samma leverantör även i webbutiken.

9. Marknadsföring

Det finns hur många varianter som helst för detta ändamål och jag rekommenderar dig att prata med någon som kan detta. Till exempel så finns MailChimp för nyhetsbrev, det finns tillägg som gör att du kan erbjuda “Köp två, betala för en” och liknande.

Det handlar om hur du vill nå ut, hur du tänker och vill bygga din kundlista. Du kanske redan har kunder och vill börja där? Sen finns givetvis Facebook och andra sociala medier där du kan marknadsföra dina produkter och/ eller tjänster. Ta en titt på Facebook Pixel.

Även viktigt här är att din butik har en vettig och bra SEO och att allt ditt innehåll är anpassat och ja, då pratar jag om allt från text på startsidan, produktbeskrivning, den långa produktbeskrivningen, bilder och deras så kallade ALT-tagg, rubriker och hur du använder synonymer för de sökord du/ ni valt att fokusera på. Din/ er SEO måste mätas och kontrolleras och du bör ha diverse kampanjer via Google för att nå ut ordentligt.

Glöm inte bort den traditionella marknadsföringen och glöm inte bort “mun mot mun”.

10. Kundkontakt och recensioner

Ja, man kan ställa in hur man vill att detta ska fungera. Jag rekommenderar att du aktiverar “verifierad användare” vilket innebär att det bara är dom som är registrerade, inloggade och som köpt produkten som kan lämna/ skriva en produktrecension. På så vis så får du genuina och riktiga recensioner. Annars är risken för spam hög.

Låt eventuella negativa recensioner ligga kvar och svara på dem. Är recensionen genuin och något har blivit fel så erbjud någon form av kompensation. Poängen är att du finns där, att du tar kunden på allvar osv.

Har en produkt enbart positiva recensioner så blir man snabbt misstänksam.

Frågan är alltså; hur kommer du att arbeta med kundkontakt och är du beredd på tiden som detta kommer att ta?
För varje “kanal” du aktiverar (Facebook, Twitter, Instagram etc) så måste du ha en aktiv närvaro och du måste vara engagerad. Detta går givetvis hand i hand med SEO, marknadsföring och hur ofta du uppdaterar din butik med nya erbjudanden och liknande.

Slutligen så vill jag, oavsett hur övertydligt det än må låta, påpeka en sak:

ATT SÄLJA PÅ NÄTET ÄR INTE LÄTT.

Du kan räkna med en abandonment rate (till vilken nivå som kunderna överger sin varukorg/ kassa, alltså lägger en eller flera produkter i varukorgen men sedan inte fullföljer köpet) på mellan cirka 50-75%.

Detta är den “onda” sidan av myntet och det är så för mer eller mindre alla och det är därför som detta med förtroendeingivande design, ett snyggt och professionellt produktupplägg/ produktsida samt lättåtkomlig frakt- och retur information finns tillgänglig.

Som du säkert har märkt och förstår så ja, en webbyrå kan skapa en webbutik åt dig på 15 minuter. Men den butiken vill du inte ha. Det finns otroligt mycket att tänka på och denna listan tar upp en del. Det finns mer. Är du däremot beredd på att gå dessa punkter till mötes så ja, då är du en väldigt bra bit på vägen.

Tack för att du tog dig tid att läsa min artikel. Jag svarar på alla frågor så fort jag kan och du kan, om du vill, ta direktkontakt med mig via Facebook Messenger eller via min profil på WPjobb.


Bjornen Nilsson

Bjornen Nilsson

WordPress- och WooCommerce-frilansutvecklare. Driver sajten theswedishbear.com. Arbetat med WordPress och WooCommerce i 10+ år. Började med "data" som 10 åring (mitten av 80-talet). Tycker inte direkt om så kallade "byggare" (page builders) då dom bidrar till att öka sajtens laddtid. Fokuserar numera på e-handel mer eller mindre helt. Gutenberg kan nog bli bra så småningom och fram till dess så kör jag en modifierad Tiny.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om WPjobb

WPjobb startades 2018 av Mattias Wihlgaard med syftet att samla WordPress-experter i Sverige på ett och samma ställe.

I samarbete med